Jaki jest dobry lider, czyli 10 cech najlepszych menedżerów według Google

Udostępnij:
Jaki jest dobry lider czyli 10 cech najlepszych menedżerów według Google

"Dobry menedżer jest niezbędny jak tlen. Jeśli usprawnimy zarządzanie, to nowy system stanie się powiewem świeżego powietrza w naszej firmie"
- Michelle Donovan, dyrektor projektu Oxygen, Google

Kilkanaście lat temu firma Google miała bardzo duże problemy z zarządzaniem pracownikami. Nie mogli sobie na to pozwolić, dlatego w 2008 r. rozpoczęli 10-letnie badania, w których udział wzięło ponad 10 000 tysięcy menedżerów!

Wyniki badania pokazały, że dobry menedżer, to taki, który:

1. jest dobrym coachem – potrafi odpowiednimi pytaniami zmotywować zespół;

2. unika despotycznego zarządzania, dając swobodę swoim pracownikom
w działaniach kreatywnych;

3. dba o przyjemną atmosferę w zespole;

4. zna słabe i mocne cechy członków zespołu oraz potrafi przekierować ich działania na priorytety;

5. potrafi zastosować w praktyce zasady skutecznej komunikacji;

6. potrafi pochwalić i skrytykować pracowników, jednocześnie inwestując w nich;

7. przyjmuje strategię zrozumiałą dla całego zespołu;

8. rozumie, na czym polegają zadania pracowników, a na podstawie tej wiedzy potrafi im odpowiednio doradzić;

9. skutecznie współpracuje nie tylko z zespołem, ale z całą organizacją;

10.  potrafi rozważnie podejmować decyzję.

Świetni menedżerowie są przyczyną znakomitych wyników osiąganych przez pracowników sprawiając, że są zadowoleni ze swojej pracy i z chęcią podążając za swoim liderem!


Ankieta

Spróbuj teraz ocenić, czy Twój menedżer ma wyżej wymienione cechy. Może dzięki tej wiedzy sprawisz, że praca w Twoim zespole stanie się o wiele efektywniejsza i przyjemniejsza!
Odpowiedzi na poniższe pytania należy zmierzyć na skali ocen, np. od 1 (mocno się nie zgadzam) do 5 (mocno się zgadzam):

1. Mój menadżer daje mi wartościową informację zwrotną, która pozwala mi na poprawę moich wyników

2. Mój menadżer nie stosuje 'mikrozarządzania' (czyli zostawia przestrzeń na samodzielne wypracowanie rozwiązań)

3. Mój menadżer wykazuje akceptację dla mnie jako dla drugiego człowieka

4. Mój menadżer pokazuje, że ceni punkt widzenia, który wnoszę do zespołu nawet jeśli jest różny od jego stanowiska.

5. Mój menadżer koncentruje działania zespołu na kluczowych wynikach i osiągnięciach

6. Mój menadżer regularne dzieli się istotnymi informacjami od swojego przełożonego i innych liderów.

7. Mój menadżer rozmawiał ze mną o moim rozwoju zawodowym co najmniej raz w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

8. Mój menadżer komunikuje jasne cele dla naszego zespołu.

9. Mój menadżer ma techniczne kompetencje potrzebne do tego by efektywnie zarządzać moją pracą

10. Poleciłbym mojego manadżera innym współpracownikom

11. Jestem ogólnie zadowolony z tego, jak mój menadżer pełni swoją rolę

W firmie Google ankieta uzupełniana jest dodatkowymi pytaniami otwartymi:

12. Co dobrego robi Twój manadżer co polecałbyś mu kontynuować?

13. Co Twój menadżer powinien Twoim zdaniem zmienić?

Badanie należy regularnie powtarzać (co 3-6 miesięcy) w stały sposób monitorując elementy wymagające poprawy i postępy.



Żródła:
https://www.businessinsider.com/the-best-bosses-do-these-things-according-to-google-2019-6?IR=T
https://www.youtube.com/watch?v=wv1tr2_bjTU
https://www.corazlepszafirma.pl/blog/10-cech-dobrego-szefa
https://thriveglobal.com/stories/5-minute-leadership-test-google-talent-management-skills/



Brak komentarzy